Harminc tíz fogyás életre


Hogyan fogyjunk le? A debreceni dietetikus óva int a csodakúráktól civishir. Az internet világában azt gondolhatnánk, hogy a válasz nem is olyan nehéz, hiszen a világhálón minden elérhető. Néhány kattintás, és kezdődhet is a fogyókúra! Szalayné Kónya Zsuzsa dietetikust, élelmiszeripari mérnök azonban hamar megcáfolja ezt.

Mit és mennyit együnk? Egyáltalán hányszor kellene egy nap étkeznünk? Sok a kövér, elhízott ember. Szalayné Kónya Zsuzsa: Sajnos több. Sokkal többféle élelmiszerből, ételből válogathatunk, egyre nagyobb a kínálat az éttermekből, amelyek állandó csábítást, egyúttal stresszoldást is jelentenek. Ráadásul a mozgással is hadilábon állunk. A harminc tíz fogyás életre munka elvégzéséhez egyre kevesebb fizikai aktivitás kell, és így szűkül az étkezések során bevitt energia leadásának lehetősége.

Igaz ez a fiatalokra is. Régen a nyári szünetek igazából a fizikai aktivitásról szóltak, gondoljunk csak arra, hogy többnyire a szabadban játszottak, rengeteget kirándultak a gyerekek. Most pedig sokan ki sem mozdulnak a lakásból. Egyre több a kövér gyermek, és nem ritka közöttük a cukorbetegség vagy a magas vérnyomás. Egyáltalán: gyerekeknek szabad-e fogyókúrázni? Szalayné Kónya Zsuzsa: Természetesen szabad, és adott esetben kell is, de csak orvos vagy dietetikus irányítása mellett!

A gyermek egy fejlődő szervezet, a maga sajátosságaival. Rendkívül harminc tíz fogyás életre számára azok a szélsőséges táplálkozási irányzatok, amelyek az interneten terjednek.

Ezeknek semmi tudományos megalapozottságuk nincs, arról nem is beszélve, hogy az élettani jellegzetességeket sem veszik figyelembe. Rengeteg fajta diéta van. Kapásból most a ketogén és a paleo jut szembe. Aztán itt vannak a különböző böjtkúrák, és ki tudja, még mi minden. Van-e ezeknek bármiféle tudományos alapjuk?

Mindentől le lehet fogyni, hiszen miért fogynak az idősebb felnőttek nem eszünk, vagy tényleg csak annyit, amennyit mondjuk egy bölcsis, akkor energiabevitel hiányában valóban lefogyunk, mert a karcsúsító pózok hozzányúl a tartalékhoz, hogy életben tartson bennünket.

Az interneten ezerszámra fellelhetők mindenfajta tudományos megalapozottságot nélkülöző táplálkozási irányzatok, amelyekért senki sem vállal felelősséget. Csak véleményt közölnek vagy saját megtapasztalást. De mivel nincs két egyforma emberi szervezet, így az, ami valakinél működött, nem biztos, hogy a másik ember adott egészségi állapotában nem tud kárt tenni.

harminc tíz fogyás életre nem képes a fogyásra

Mi, dietetikusok úgy tanítjuk a fogyni vágyókat, hogy mindig figyelembe vesszük az egyéni egészségi állapotukat, de akár a szociális helyzetüket is. Az a jó fogyókúra, amelynek során fizikálisan és mentálisan is tudunk teljesíteni, és közben megtanulunk egy olyan táplálkozási módot, amellyel az elért testtömeg fenntartható.

Van, aki állandóan számolja, miben mennyi kalória van, és ez alapján étkezik… Szalayné Kónya Zsuzsa: A hatékony fogyókúrának csak egy része az energiaszámolgatás. Önmagában ezzel hosszú távon nem érhető el siker. Ugyanis akkor táplálkozunk jól, ha gondolatban szem előtt tartunk négy kérdést, amelyekre igyekszünk naponta jó választ adni.

Mit együnk, mennyit együnk, mikor együnk, és hogyan legyen elkészítve az, amit eszünk. Nagyon fontos, hogy a kérdésekre adott válaszok közül egyik sem lényegesebb a másiknál, és csak akkor valósítjuk meg az egészséges táplálkozást, a fogyókúrát, ha a kérdésekre napi szinten is jó válaszokat adunk.

  • Mit kell fogynom
  • Dr. Forgács Attila gasztropszichológus a fogyásról - Budapesti Corvinus Egyetem
  • Gyors fogyás 30, 40 és 50 év felett: ezt tegye, hogy lefogyjon - EgészségKalauz

A mennyiségi kérdés csak egy a többi közt. Melyik étkezés a legfontosabb?

A hajdúhadházi „vagánycsávónak” rosszul sült el a hajnal a Campus után

Szalayné Kónya Zsuzsa: Egyik sem fontosabb a másiknál. A szervezetünknek szüksége van a megfelelő étkezési ritmus felállítására. A tökéletesebb emésztés és tápanyag-felszívódás miatt arra van szükségünk, hogy naponta reggel hat és kilenc, továbbá este hat és kilenc óra között harminc tíz fogyás életre osszuk el az öt étkezési időpontot.

Ha a szervezet megszokja a rendszeres táplálkozást, akkor a tápanyagok sokkal jobban hasznosulnak, mint amikor össze-vissza eszünk. Nagyon fontos például, hogy ne induljunk el otthonról egy kiadós, tartalmas reggeli nélkül, hiszen a délelőtti órákban a koncentráláshoz vagy a tanuláshoz, a diákoknak a testnevelés órán pedig még a fizikai aktivitáshoz is ebből kell energiát meríteni.

harminc tíz fogyás életre ddr elsődleges fogyás

A reggeli mindig tartalmazzon komplett fehérjét, tojást, tejterméket vagy húsfélét és elegendő szénhidrátot, ami ne cukor és méz, hanem keményítő legyen. A reggeli szénhidrátbevitelt célszerű valamilyen gabonatermékkel biztosítani, ilyen például a teljes kiőrlésű lisztből készült kenyér, pékáru és a gabonapelyhek.

harminc tíz fogyás életre 15 font súlycsökkenés 5 hét alatt

És természetesen mindig fogyasszunk mellé 10 dekányi zöldséget is. Olajat vagy zsírt használjunk a főzéshez? Szalayné Kónya Zsuzsa: Tény, hogy a legmagasabb energiát a zsiradékok adják számunkra. De a közhiedelemmel ellentétben a zsír nélkülözhetetlen tápanyag az emberi szervezet számára.

harminc tíz fogyás életre nagy fogyás tisztít

Zsiradékra szükségünk van a zsírban oldódó vitaminok oldásához, felszívódásukhoz. A zsír szükséges a hőháztartásunk szabályozásához, a sejteket kívülről határoló sejthártya kialakulásához, az izommozgáshoz, a véralvadáshoz, és a hormonok alkotóelemei is. A zsírszövet egyes szerveinket körül véve védőfunkciót is ellát. Ugyanakkor fontos, hogy naponta mennyit viszünk be belőle a szervezetbe.

Körülbelül dekagramm, amit kenyérkenéshez és sütés-főzéshez felhasználhatunk.

Hogyan fogyjunk le? A debreceni dietetikus óva int a csodakúráktól

Ha főtt tésztát eszünk vagy salátát, akkor mindig hidegen sajtolt vagy extraszűz olívaolajat, repceolajat vagy lenmagolajat csepegtessünk rá. Vaj vagy margarin? Szalayné Kónya Zsuzsa: Ne essünk bele abba a csapdába, hogy margarint eszünk vaj helyett! Egy ember egészsége nem csak azon múlik, hogy az általa fogyasztott terméknek mekkora a koleszterintartalma, hanem sokkal, de sokkal több dolgon.

A margarinoknak ugyan nincs koleszterintartalmuk, mert a gyártók azt nem tettek bele, de amiből állnak, az sokkal rosszabb hatással van a szervezetünkre, mint az optimális mennyiségben fogyasztott koleszterin. A ciánban sincs koleszterin, mégsem esszük meg, mert tudjuk, hogy rossz nekünk.

Ha nem eszik...

A margarin nem illeszthető be az egészséges táplálkozásba. Kérdezhetné, hogy akkor mit kenjünk a kenyérre. Például házilag készült húskrémet, libazsírt, natúr vajat, de persze a kenhető zöldségpástétomok, zöldségkrémek fogyasztása lenne a leginkább ideális. Az utóbbi időben sokat hallhatunk a kókuszzsíról és a kókuszolajról.

Ezekről mi a véleménye? Szalayné Kónya Zsuzsa: A híresztelésekkel ellentétben a kókuszzsír és a kókuszolaj nem csodaszer. Manapság egyre inkább terjednek, elsősorban nem kellőképpen hiteles internetes források alapján, széleskörű egészségvédő, sőt, sok esetben akár gyógyító, megelőző hatásairól szóló írások, beszámolók.

A legtöbb azonban tudományos bizonyítékok hiányában nem megalapozott állításokat tartalmaz. A különböző betegségek, mint például a cukorbetegség, a pajzsmirigy-rendellenesség, a daganatos betegségek vagy éppen az Alzheimer-kór megelőzésében, kockázatának csökkentésében, kezelésében betöltött szerepét a kutatások nem harminc tíz fogyás életre vissza.

Csupán kevés bizonyíték szól amellett is, hogy az élelmiszerekben fogyasztva jelentős hatása lenne a gyulladásos folyamatokra vagy a makró beállítások a fogyáshoz fertőzésekre.

Megbízható kutatásokra van szükség annak megállapítására, hogy a kókuszzsír és a kókuszolaj fogyasztásának felsorolt lehetséges jótékony hatásai kellően alátámasztottak lehessenek.

Egyébként a szív-és érrendszeri problémákat a kókuszzsír rendszeres használata fokozza az extrém magas telített zsírsavtartalma miatt.

Ráadásul igen markáns májkárosító hatása is van. Vannak-e olyan apró praktikák, amelyek segíthetnek leadni pár kilót? Például sokszor halljuk, hogy este hat után már ne együnk semmit… Harminc tíz fogyás életre Kónya Zsuzsa: Nagyon fontos, hogy próbáljunk meg mindennap ugyanabban az öt időpontban étkezni.

EXTRA AJÁNLÓ

Vegyünk elő egy papírt, gondoljuk át a napi teendőiket, és ezután írjunk a papírra öt étkezési időpontot, amit hétvégén is be kell tartani. Az utolsó étkezés lehetőleg este hat, hét óra körül legyen, de ha kilencre esik, még az is belefér, viszont a vacsora és a másnapi reggeli között és teljen el 12 óra.

Ehhez vágjuk fel ceruzavastagságúra a megtisztított sárgarépát, karalábét, egyéb zöldségeket, és az így kapott csíkokat mártogassuk fűszeres joghurtba. Egy pohár natúr joghurthoz keverjünk mondjuk bazsalikomot, rozmaringot, kakukkfüvet, majorannát, pici fokhagymaport, kevés sót, borsot, és már kész is a mártás. Vannak, akik arra esküsznek, hogy vacsorára már csak zöldséget, gyümölcsöt együnk.

Ez jó irány? Szalayné Kónya Zsuzsa: A fogyókúra akkor tartható be igazán, ha nincs éhségérzet, aminek a kialakulását radikálisan csökkenti a stabilan tartott vércukorszint. Ez nem csak a cukorbetegekre igaz, hanem mindenkire, aki táplálkozik.

Éppen ezért, a gyümölcsöket, fruktóztartalmuk miatt, tízóraira vagy uzsonnára ajánlom, a zöldségeket viszont bármikor nyugodtan fogyaszthatjuk. Naponta legalább 50 dekagramm zöldséget és gyümölcsöt fogyasszunk valamilyen formában. Lehet párolva, főzve, sütve és nyersen is. Törekedni kell arra, hogy minden nap minimum négyféle színű zöldség, gyümölcs kerüljön az asztalunkra.

A mirelit zöldségek és gyümölcsök is beépíthetők az étrendbe. Arra azonban felhívom a figyelmet, hogy nem minden zöldség, ami a kertekben megterem. Táplálkozás-élettani szempontból a burgonya, a kukorica, és a szárazhüvelyesek nem zöldségek, hanem keményítőforrások, és nem zöldség a gomba sem. Sokan télen is szívesen fogyasztanak olyan zöldségeket, gyümölcsöket, amelyek itthon abban az időszakban nem teremnek. Ezek vitamintartalma mennyire kielégítő? Szalayné Kónya Zsuzsa: Télen nem tekinthető vitaminforrásnak a paradicsom, a paprika, az uborka, az újhagyma és a földieper sem.

Ilyenkor is az évszaknak és az adott éghajlati övnek megfelelő zöldségeket és gyümölcsöket fogyasszunk. Savanyú káposztát, feketeretket, céklát, sárgarépát, vöröskáposztát, sütőtököt, almát, harminc tíz fogyás életre és aszalt gyümölcsöket. Ha semmi más gyümölcsöt nem fogyasztunk a téli hónapokban, csak naponta két almát, akkor is nyugodtak lehetünk, mert rengeteg mikrotápanyaghoz jutunk általa.

Napi két alma az orvost távol tartja — szól a mondás, és ez igaz is! Fehér liszt, teljes kiőrlésű, esetleg zabliszt? Ki tud ebben eligazodni? Táplálkozásélettani szempontból teljesen indokolatlanul jelent wow fogyni a millióféle alternatív kenyér.

harminc tíz fogyás életre a nők gyorsan fogynak

Még egy cukorbetegnek vagy fogyókúrázónak sem kell szénhidrátcsökkentett kenyeret fogyasztania! Arra viszont törekedni kell, hogy az alacsonyan tartható vércukorérték érdekében teljes kiőrlésű kenyérféléket és péksüteményt fogyasszunk. Nem barnát, nem rozst, nem zabot, nem valamitől menteset, hanem teljes kiőrlésűt.

Az emberi táplálkozás alapját ősidőktől fogva a gabonafélék jelentik, és a legfontosabb táplálékaink közé tartoznak.

A bennük lévő szénhidrát jelentős hányada keményítő, amely nagyon jól hasznosítható energiaforrás, hiszen a harminc tíz fogyás életre rosttartalom mellett hosszan tartó és egyenletes energiával látja el a szervezetünket.

A teljes kiőrlésű termékeknek, gabonafajtától függetlenül, rengeteg előnyük van. A gabonamagvak héja elsősorban olyan rostokat tartalmaz, cellulózt, hemicellulózt, lignint, amelyek részt vesznek a normális bélműködés fenntartásában. Bőséges folyadékbevitel mellett ugyanis megnő a térfogatuk, és a salakanyagok bélrendszeren való átjutási idejét lerövidítik.

Debreceni „futár” fenyegetőzött a borravaló miatt – megszólalt a Wolt és a NetPincér

Olyan rostanyagok is megtalálhatók bennük, amelyek jó hatással vannak a koleszterinre és az epesavakra, mindemellett egyenletesebbé teszik a vércukorszintet is.

A gabonaszemek héjában és héj alatti részében B-vitaminok, a csírájukban pedig harminc tíz fogyás életre oldódó E-vitamin található. Jelentős az ásványianyag-tartalmuk is: hogyan fogyott terhesen, foszfor, magnézium, kalcium és szelén is van bennük.

A teljes kiőrlésű gabonafélékből készült termékek nagy mennyiségben tartalmaznak B1- B2- B3- B5- B6- és B8-vitaminokat, amelyek az idegrendszer működésére is kedvezően hatnak. Az ilyen termékek rendszeres fogyasztása bizonyítottan csökkenti az elhízás kockázatát, valamint védőhatása van a szív-és érrendszeri betegségekkel, bélrendszeri rosszindulatú daganatokkal és a 2-es típusú cukorbetegséggel szemben.

Fontos azonban, hogy a nagy rosttartalmú termékek rendszeres fogyasztásával párhuzamosan gondoskodjunk a bőséges folyadékbevitelről, hiszen a rostok vizet kötnek meg, és csak megduzzadva tudják kifejteni éhségérzetet csökkentő, laktató hatásukat. A kenyér mindenfajta diétába, például fogyókúrába, cukorbetegek étrendjébe beilleszthető, de hogy az adott diétában melyik kenyérfélét, milyen mennyiségben, milyen konyhatechnológiával elkészítve fogyasszuk, azt a dietetikusok tudják megmondani.

Burgonya vagy rizs? Esetleg egyik se nagyon? Szalayné Kónya Zsuzsa: Mindegyik kell. És kell a főtt tészta, a galuska, a köles is.

  • Fogyás biztonságos
  • Mire utalhat a hirtelen fogyás?
  • Hogyan fogyjunk le? A debreceni dietetikus óva int a csodakúráktól - Cívishíhalparadicsom.hu

Még fogyókúra alatt is. Csak az adott állapothoz, diétához a megfelelő mennyiséget kell hozzáadni. Mint mindennek, így az emberi szervezet működésének is megvannak a maga szabályai. Akkor működünk jól, ha a három főétkezésre mindig fogyasztunk keményítőt, állati fehérjét, és zöldségeket.

Az autó üzemanyaga a benzin, a miénk pedig az az élelmiszerhalmaz, amit reggeltől estig elfogyasztunk. Ebből az élelmiszerhalmazból energia szabadul fel, és ennek az energiának akkor jó az összetétele, ha százalék fehérjéből, 30 százalék zsiradékból, és százalék szénhidrátból, pontosabban keményítőből álljon, ne pedig cukorból vagy mézből.

Ezek az arányok nem véletlenszerűek, hiszen kellő mennyiségű keményítőt kell magunkhoz venni, hogy az általuk beindított biokémiai folyamatok során a fehérjék és a zsírok a legkevesebb ártó bomlástermékek jelenléte mellett tudjanak hasznosulni.

Mennyi az egészséges fogyás, mondjuk havonta? Vagy ez az egyéntől függ?

harminc tíz fogyás életre 1 hónap nekem 5 kg fogyás

Szalayné Kónya Zsuzsa: Havi kilogramm mínusz. Ennyi fogyás mellett fizikális és mentális teljesítőképességünk is megmarad. Egyébként ezt az arányt az indulási testsúlyától független mindenki eléri, aki a megszokott energiabeviteléhez képest naponta kalóriával kevesebbet eszik.

Csak viszonyításként: 10 deka olajos mag, mogyoró, dió, napraforgó kilokalória, kólából vagy százalékos gyümölcslevekből egy literegy deciliter olaj vagy 10 deka zsír majdnem kilokalória.